torsdag 18 december 2008

Årets Julbrev

I morse ringde mamsen o bad om lite hjälp, att läsa igenom årets julbrev. Ni vet, vi Ryderheimare kan ju inte bara skicka ett julkort o skriva "God Jul" utan man måste lägga ner sin själ i att skriva ett trevligt brev om årets strapatser o upptåg. Detta är i alla fall vad mamma alltid gör, o i år tänkte jag göra detsamma... så idag filiduttade jag ihop det ;)

Enjoy! och God Jul!
Vår julskinka har rymt!!!
”Ne den kommer till jul!” (Tack farsan)

Ja, i sann familjen Åkesson/Ryderheim tradition så skrivs ett julbrev för att beskriva årets trapatser, upplevelser, galenskaper och allt annat tokigt man kan tänka sig hitta på. 

Året började... i januari 2008… jag har ingen aning om vad jag pysslade med då, förutom att plugga, jobba, engagera mig, skaka rumpan på dansgolven i Borås m.m. De minnen jag har av våren (som är ungefär som ett stort luddigt moln) är att jag jobbade mycket på Högskolan, där jag hade en deltidsanställning som webbansvarig och administratör, jag pluggade naturligtvis också – försökte få ihop en uppsats, pluggade projektledning och såg en horizont lååångt framme som FÄRDIG! Ibland blir inte allt som man vill, vilket betyder att jag inte blev färdig (attans). Äsch det e inte lönt att gå in på detaljer, det som e gjort e gjort så våren 2009 ska jag *** bli färdig. Så säg inte emot mig! 

Våren bidrog med Svart/Vitt, Skoj/Helvete ja... allt som e motsatser. I maj firades min fjärdedel till 100 (25 år) i Borås. Måste bara säga att man har världens bästa släkt och vänner som tar sig till Borås o skakar rumpan! Tack till alla, IGEN! Festen kunde inte blivit bättre. Strax efter vitt kommer svart, mamma blev sjuk, bröstcancer. Man tänker, i vår familj är vi alltid friska, knappt en förkylning, men när man minst anar det så händer det. Efter den första chocken lagt sig så va det bara o inta den positiva peppande attityden för att stötta mamsen igenom allt. Den attityden har jag försökt hålla detta halvår, och för någon vecka sedan fick mamma sin sista cellgiftsbehandling. It’s done! 

Sommaren kom, utan semester, och med massa jobbletande. Sökte några stycken och kom på intervjuer. Kände att jag hittat rätt i att söka IT-konsult jobb men jag va inte helt säker på exakt vad jag ville göra… ”jag e ju ingen programmerare”. Till slut fick jag ”JA” från Logica och skrev på papperna för att starta 1:e september. Spännande. Nu har hösten gått o jag trivs som fisken i vattnet, med roliga kollegor och roliga arbetsuppgifter. Härligt att trivas med att gå till jobbet. För tillfället jobbar jag med Microsofts produkter SharePoint, InfoPath o BizTalk (säger er mycket va?). Jag har även blivit utnämnd (igår) till Wordmorsa. Så går det när man e dokumentfashist. Om ni vill veta mer specifikt vad jag pysslar med, så gick mitt senaste uppdrag ut på att utbilda redaktörer i ett intranät som vi tagit fram. Mycket kul uppdrag och i dagarna kanske jag får ett liknande uppdrag. 

Jobbet förde mig till Göteborg, där jag köpt en härlig 2:a på 60kvm, vindsvåning med snetak. Trivs verkligen! Hör av er om ni vill hälsa på! 

Det va mycket nytt denna höst. Nytt jobb, Nytt boende och sist men inte minst Ny kärlek. Träffade Johan i september o man kan säga att det inte tog lång tid innan vi insåg att det va vi. För er som inte träffat honom så kan jag berätta att han är en underbar kille, också 25, jobbar också med IT. Kommer från Uddevalla, men har kört vägen via plugg i Skövde innan vidare master-plugg i Göteborg.

Ja, ne men det va väl mitt 2008. Klart det har hänt mer, halloweenfest, julmys, nya vänner, gamla vänner, lärt känna en ur Sveriges OS-trupp, Trip till Egypten i november. Säkert glömt nåt, men då va det säkert inte värt o veta ;)

Go Jul alla goa vänner, familj, ovänner, bekanta m. fl.
Kram Madeleine och Johan

Inga kommentarer: