onsdag 1 oktober 2008

Kurs i Skånska!

Idag tänkte jag att vi skulle köra en lätt kurs i skånska, så att missförstånd inte uppstår. Jag tänkte börja med ord som faktiskt används (i alla fall av mig o mina nära) o sen lista några roliga som jag själv aldrig hört tidigare.

Sånt jag mycket väl kan säga
Rollebör = Skottkärra
Pantållor = Potatis
Flabb = Mun
Hossor = Strumpor
Hotta = Kasta
Mölla = Väderkvarn
Snydelase = Näsduk
Lase = Trasa
Spann = Hink
Rälig = Äcklig
Grina = Skratta
Hunnajävel = Byracka
Himm = Hem
Åma sig = Vara tillgjord
Vann = Vatten
Mad = Mat

Ditt ålahue! = Din j-a idiot
Kiolt! = Häftigt!
Din klydderöv = Din krångelnisse
Kraeng ejn beeda = Dra åt helvete
Tya deij! = Lugna dig!
Tjuckt med fitt = Gott om smör
Aah slauda! = Sluta med det!

Sånna uttryck jag inte använder men kanske borde börja använda:
Det sitter som ett fikon i en gåsaröv! = Det är perfekt!
En hårt pumpad i dynga = Korv med mos
Traderöv = Tråkig person
Pährestamp = Potatismos
Pibesill = Lipsill

Vill du lära dig fler uttryck och ord så har jag hittat en bra sida

Inga kommentarer: