torsdag 2 oktober 2008

Mammas fiende!

Att vara kärnfrisk och ha 5 sjukdagar på 25 år är ingen garanti! Den kommer när man minst anar det och det går i de flesta fall inte att förbereda sig. Den bryter ner dig och dina närmaste och tvingar dig in på en resa du inte kunde tänka dig. Du vill bara skrika och säga att det inte är rättvist. Det kvittar om du har levt sunt hela ditt liv. Du kan inte påverka det! Du får BRÖSTCANCER!

Mamma märkte av en slump en hård klump i bröstet och fick snabbt hjälp att undersöka vad det var för något. Och på mindre än en vecka hade de fått beskedet - cancer! Det mest laddade ordet vi vet och som i mångas öron betyder slutet. Allt har gått snabbt, operation, rehab och nu igång med behandling. Hon har kommit halvvägs, tappat håret och mår i alla fall idag überilla. Hon fick i måndags sin tredje behandling. Mamma är en stark kvinna som alltid kämpar på då det är motvind, men man känner hur svårt det är för henne att försöka vara stark, vill bara bryta ihop. Man försöker vara positiv och hjälpa henne igenom detta, men vad kan man göra mer än att ringa på många mils avståd. Önskar jag var där hemma så jag kunde ta hand om henne och finnas till hands när hon behöver mig.

En av de mest skrämmande sakerna man inser när detta drabbar någon i ens närhet är hur vanligt det är för kvinnor. Enligt Cancerfondens hemsida så får 15-20 kvinnor i sverige varje dag beskedet att de fått bröstcancer. Det e ju helt sjukt. Man får upp i huvet att "Det kommer kanske hända mig, och det kvittar hur sunt jag lever - det kan hända ändå". Det jag dock lärt mig av mammas resa är att sjukvården faktiskt är mycket duktiga på denna sortens cancer, men de behöver mer pengar för mer forskning.

Oktober är bröstcancermånaden och jag uppmuntrar alla att skänka en slant, köpa ett rosa bandet band eller göra nåt för att folk ska förstå hur viktigt det är. Nästa gång kan det vara din flickvän, fru, mamma, dotter... Jag kommer hjälpa, jag hoppas att många fler gör det också.

För mer information om hur man kollar sina egna bröst och mer information om bröstcancer kolla Cancerfondens hemsida

Jävla skitcancer!

Inga kommentarer: